Dane z karty kierowcy obowiązkowo należy pobierać conajmniej raz na 28 dni, niezależnie od tego czy kierowca wykonywał pracę codziennie.
Jeśli praca nie była wykonywana powyżej 28 dni, należy pobrać dane po rozpoczęciu ponownym pracy kierowcy ale nie później niż 28 dni od ponownego jej rozpoczęcia.
Dane z tachografu należy pobierać conajmniej raz na 90 dni bez względu na to czy pojazd jest w użytkowaniu czy nie.
Obowiązek archiwizacji danych ciąży na pracodawcy.
ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 561/2006 z dnia 15 marca 2006 r. (fragment art. 10)
5. |
|
Funkcjonalność takich czytników kończy się na odczycie plików karty kierowcy, przeważnie niezbędne jest dodatkowe oprogramowanie aby takie pliki można było ściągnąć na dysk komputera np. tachoscan, tachospeed itp.
Takie czytniki spełnią wszystkie wymagania dotyczące poboru danych , jedyną wadą jest to że musimy konfigurować je na komputerze (brak wyświetlacza graficznego) i odczytywać karty kierowców w tachografie.
To urządzenia o najlepszej funkcjonalności, nierzadko wyposażone w dodatkowe oprogramowanie do zarządzania i przypominania o pobraniach danych, odczyt z kart kierowców odbywa się poprzez wbudowany slot , takie czytniki posiadają równierz własne niezależne zasilanie i czytelny wyświetlacz graficzny.
1. Kierowca zobowiązany jest do posługiwania się urządzeniem rejestrującym (tachografem) zgodnie z przepisami. Zabrania się posługiwania się nieważną (cudzą) kartą kierowcy. Zabrania się poruszania po drogach publicznych i w związku z wykonywaniem zlecenia transportowego bez ważnej karty kierowcy przy użyciu funkcji jazdy OUT.
2. Karta kierowcy powinna być zalogowana do tachografu w od początku do końca realizacji zlecenia transportowego. Karty kierowców pracujących w załogach kilkuosobowych powinny być zalogowane do właściwego slotu tachografu (karta prowadzącego – do lewego slotu, karta dyspozycyjnego – do prawego slotu). Kartę wylogowuje się z tachografu po zjeździe do bazy, na co najmniej 9-godzinny odpoczynek względnie w przypadku konieczności przemieszczenia pojazdu po terenie bazy. W przypadku wylogowania pojazdu na okres, co najmniej odpoczynku 9-godzinnego, kierowca zwraca się do pracownika spedycji z prośbą o wypisanie zaświadczenia (karta urlopowa). Kierowca powinien starannie zweryfikować dane do zaświadczenia (karty urlopowej). W przypadku braku możliwości wypisania zaświadczenia o aktywności (karty urlopowej) kierowca powinien wykonać wpis manualny uzupełniający czas, w którym karta nie była zalogowana do tachografu (patrz niżej).
3. W przypadku awarii urządzenia rejestrującego (tachografu) bądź karty kierowcy, wszelkie czynności wykonywane przez kierowcę (jazda, inna praca, dyspozycyjność, przerwa w prowadzeniu/odpoczynek) powinny być wykreślone na wydruku z tachografu we właściwych rubrykach (tabelki na odwrocie papieru). Wydruki powinien kierowca zachować na wypadek kontroli, (co najmniej 28 dni od dnia zdarzenia), po czym zdaje je w biurze firmy.
4. Kierowca powinien systematycznie sprawdzać termin ważności karty kierowcy i we właściwym czasie (nie później niż na 6 tygodni przed jego upływem) złożyć wniosek o wydanie nowej karty. Wniosek taki można złożyć w sekretariacie firmy.
(po wjeździe na prom/pociąg)
(wyłącznie na bazie, poza drogami publicznymi i dla jazdy niezwiązanej z realizacją zlecenia transportowego)
(stosować w celu uzupełniania krótkich wylogowań karty)
UWAGA! W NOWYM TYPIE TACHOGRAFU ZEGAR AUTOMATYCZNIE PRZESTAWIA SIĘ NA GODZINĘ, O KTÓREJ LOGUJEMY KARTĘ. WYKONYWANIE CZYNNOŚCI NR 4-6 JEST ZBĘDNE!
Każdy kierowca przed rozpoczęciem nowego dnia pracy zobowiązany jest wprowadzić do tachografu „kraj rozpoczęcia”, po zakończeniu dnia pracy – „kraj rozpoczęcia”. W tym celu należy:
UWAGA! NIE WPROWADZA SIĘ KRAJU ROZPOCZĘCIA/ZAKOŃCZENIA W PRZYPADKU ZMIANY KIEROWCY PROWADZĄCEGO W ZAŁODZE W TRAKCIE DNIA PRACY!
Autor W.G.