Od 1 lipca 2026 roku tachografy staną się obowiązkowe również w lekkich pojazdach użytkowych (o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 t do 3,5 t) wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym. To istotna zmiana wynikająca z tzw. Pakietu Mobilności, której celem jest wyrównanie zasad konkurencji w branży i poprawa bezpieczeństwa na drogach.

Kogo dotyczy obowiązek?

Nowe przepisy obejmą:

  • busy i lekkie samochody dostawcze (2,5–3,5 t DMC),
  • pojazdy wykorzystywane w transporcie międzynarodowym i kabotażowym,
  • zarówno przewozy towarowe, jak i pasażerskie (w zależności od rodzaju działalności).

W praktyce oznacza to, że kierowcy lekkiego transportu będą musieli rejestrować swój czas jazdy i odpoczynków w taki sam sposób, jak kierowcy ciężarówek.

Najważniejsze terminy

  • od 1 lipca 2026 r. – wszystkie pojazdy o DMC 2,5–3,5 t wykonujące transport międzynarodowy będą musiały być wyposażone w tachograf inteligentny II generacji,
  • pojazdy zarejestrowane po tej dacie muszą być wyposażone w nowe tachografy już od momentu rozpoczęcia eksploatacji.

Dlaczego wprowadzono zmiany?

Wprowadzenie tachografów do lekkiego transportu ma na celu:

  • skuteczniejszą kontrolę przestrzegania czasu pracy kierowców,
  • ograniczenie nieuczciwej konkurencji w przewozach,
  • zwiększenie bezpieczeństwa na drogach,
  • lepszą ochronę socjalną kierowców.

Co powinni zrobić przewoźnicy do 3,5 t?

Firmy realizujące przewozy międzynarodowe busami i pojazdami dostawczymi powinny już dziś przygotować się do zmian:

  • zaplanować doposażenie floty w tachografy,
  • przeszkolić kierowców z obsługi urządzeń i zasad czasu pracy,
  • dostosować procedury firmowe do nowych wymogów.

Podsumowanie

Pakiet Mobilności znacząco zmienia zasady funkcjonowania lekkiego transportu międzynarodowego. Wprowadzenie obowiązkowych tachografów w pojazdach do 3,5 t oznacza dla przewoźników dodatkowe obowiązki, ale jednocześnie porządkuje rynek i stawia wszystkich uczestników branży w bardziej równych warunkach konkurencji.