Od 1 lipca 2026 roku tachografy staną się obowiązkowe również w lekkich pojazdach użytkowych (o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 t do 3,5 t) wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym. To istotna zmiana wynikająca z tzw. Pakietu Mobilności, której celem jest wyrównanie zasad konkurencji w branży i poprawa bezpieczeństwa na drogach.
Kogo dotyczy obowiązek?
Nowe przepisy obejmą:
- busy i lekkie samochody dostawcze (2,5–3,5 t DMC),
- pojazdy wykorzystywane w transporcie międzynarodowym i kabotażowym,
- zarówno przewozy towarowe, jak i pasażerskie (w zależności od rodzaju działalności).
W praktyce oznacza to, że kierowcy lekkiego transportu będą musieli rejestrować swój czas jazdy i odpoczynków w taki sam sposób, jak kierowcy ciężarówek.
Najważniejsze terminy
- od 1 lipca 2026 r. – wszystkie pojazdy o DMC 2,5–3,5 t wykonujące transport międzynarodowy będą musiały być wyposażone w tachograf inteligentny II generacji,
- pojazdy zarejestrowane po tej dacie muszą być wyposażone w nowe tachografy już od momentu rozpoczęcia eksploatacji.
Dlaczego wprowadzono zmiany?
Wprowadzenie tachografów do lekkiego transportu ma na celu:
- skuteczniejszą kontrolę przestrzegania czasu pracy kierowców,
- ograniczenie nieuczciwej konkurencji w przewozach,
- zwiększenie bezpieczeństwa na drogach,
- lepszą ochronę socjalną kierowców.
Co powinni zrobić przewoźnicy do 3,5 t?
Firmy realizujące przewozy międzynarodowe busami i pojazdami dostawczymi powinny już dziś przygotować się do zmian:
- zaplanować doposażenie floty w tachografy,
- przeszkolić kierowców z obsługi urządzeń i zasad czasu pracy,
- dostosować procedury firmowe do nowych wymogów.
Podsumowanie
Pakiet Mobilności znacząco zmienia zasady funkcjonowania lekkiego transportu międzynarodowego. Wprowadzenie obowiązkowych tachografów w pojazdach do 3,5 t oznacza dla przewoźników dodatkowe obowiązki, ale jednocześnie porządkuje rynek i stawia wszystkich uczestników branży w bardziej równych warunkach konkurencji.