W ramach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057, które stanowi część Pakietu Mobilności, Unia Europejska zdecydowała o rozszerzeniu obowiązku stosowania tachografów na lżejsze pojazdy wykorzystywane w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy.

Kogo dotyczy ten obowiązek?

Od 1 lipca 2026 r., obowiązek wyposażenia pojazdu w tachograf G2 V2 będzie dotyczył również:

  • samochodów dostawczych o DMC powyżej 2,5 tony i do 3,5 tony,
  • które są wykorzystywane do zarobkowego przewozu towarów za granicę (czyli w transporcie międzynarodowym),
  • zarówno w firmach transportowych, jak i firmach nieprowadzących działalności stricte transportowej, ale wykonujących przewozy na własny rachunek.

Co muszą zrobić przedsiębiorcy?

Przedsiębiorcy, którzy posiadają lekkie pojazdy dostawcze używane w transporcie międzynarodowym, powinni:

  • zaplanować modernizację floty i zainstalować w pojazdach zatwierdzone tachografy G2 V2,
  • zadbać o szkolenie kierowców w zakresie obsługi tachografu i przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy,
  • upewnić się, że kierowcy posiadają karty kierowców kompatybilne z nową generacją tachografów.

Czy każdy pojazd powyżej 2,5 tony musi mieć tachograf?

Nie. Obowiązek dotyczy wyłącznie:

  • pojazdów wykorzystywanych do transportu rzeczy,
  • o DMC powyżej 2,5 tony,
  • wykonujących przewozy międzynarodowe.

Pojazdy wykorzystywane wyłącznie na terytorium jednego państwa, do celów prywatnych lub niezarobkowych (np. przez służby komunalne), mogą być z obowiązku tachografu zwolnione, zgodnie z przepisami krajowymi i wyjątkami zawartymi w rozporządzeniach UE.