W ramach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057, które stanowi część Pakietu Mobilności, Unia Europejska zdecydowała o rozszerzeniu obowiązku stosowania tachografów na lżejsze pojazdy wykorzystywane w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy.
Kogo dotyczy ten obowiązek?
Od 1 lipca 2026 r., obowiązek wyposażenia pojazdu w tachograf G2 V2 będzie dotyczył również:
- samochodów dostawczych o DMC powyżej 2,5 tony i do 3,5 tony,
- które są wykorzystywane do zarobkowego przewozu towarów za granicę (czyli w transporcie międzynarodowym),
- zarówno w firmach transportowych, jak i firmach nieprowadzących działalności stricte transportowej, ale wykonujących przewozy na własny rachunek.
Co muszą zrobić przedsiębiorcy?
Przedsiębiorcy, którzy posiadają lekkie pojazdy dostawcze używane w transporcie międzynarodowym, powinni:
- zaplanować modernizację floty i zainstalować w pojazdach zatwierdzone tachografy G2 V2,
- zadbać o szkolenie kierowców w zakresie obsługi tachografu i przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy,
- upewnić się, że kierowcy posiadają karty kierowców kompatybilne z nową generacją tachografów.
Czy każdy pojazd powyżej 2,5 tony musi mieć tachograf?
Nie. Obowiązek dotyczy wyłącznie:
- pojazdów wykorzystywanych do transportu rzeczy,
- o DMC powyżej 2,5 tony,
- wykonujących przewozy międzynarodowe.
Pojazdy wykorzystywane wyłącznie na terytorium jednego państwa, do celów prywatnych lub niezarobkowych (np. przez służby komunalne), mogą być z obowiązku tachografu zwolnione, zgodnie z przepisami krajowymi i wyjątkami zawartymi w rozporządzeniach UE.